A také jsme byli v televizi - viz foto
.
Každý krámek, či služba má svůj příběh, tady je ten náš.
Dlouho jsem si myslela, že novinařina, která mě velkou část života živila, je nejúžasnější povolání na světě. Dnes už ale vím, že není nic lepšího než mít vlastní krámek s kořením, bylinkami a čaji. A to i
přesto, že nás úplně neuživí – což vysvětluje, proč marně berete za kliku našeho obchůdku dopoledne. Otevíráme kromě pátku až od dvanácti, protože
dopoledne máme jinou práci.
.
Od novinařiny ke koření, bylinkám a čajům
Jak se člověk dostane od novinařiny, marketingu a obchodu ke koření a čajů m? Každá z těchto cest má svůj příběh.
Ta bylinková začala u mého manžela. Kdysi dávno měl nemocnou přítelkyni a snažil se jí pomoci přírodními prostředky. Od té doby má v bylinkách neuvěřitelný přehled – a i když se ho snažím dohnat, stále je v tom nejlepší. Ta čajová cesta vedla přes brigádu v konkurenčním Oxalisu, kde jsem se poprvé dostala do světa voňavých směsí a kvalitních sypaných čajů. A ta kořenářská? Tu máme s manželem společnou. Milujeme vaření, dobré jídlo a objevování cizích zemí a chutí. A tak jsme si řekli – proč tohle všechno nezkusit spojit a přinést do našeho malého obchůdku?
.
Jak vznikla KOPRA
Název KOPRA je vlastně docela prostý – je to zkratka pro Koření Praha. Krátké, snad výstižné asnadno zapamatovatelné.
Dveře našeho obchodu se poprvé otevřely 24. září 2018. Vyrobili jsme ho vlastníma rukama. Přála bych si říct, že všechno je společná práce, ale musím přiznat, že začátek byl především v režii mého manžela. Vymyslel a vyrobil nábytek, vývěsní štít a vytvořil celkové zázemí. Já byla spíš pomocná síla, která přidržovala, natírala a uklízela. Ke slovu jsem se dostala až později – při vymýšlení etiket, loga, reklamy a všeho, co je potřeba k fungování obchodu, tam už byla a je práce společná.
Nebyla to jednoduchá cesta. I když se považujeme za celkem ideální pár, tahle zkušenost byla pořádnou zkouškou našeho vztahu. Ti, kdo si něčím podobným prošli, mi jistě dají za pravdu.
.
Co se u nás nejvíc prodává?
Překvapivě kmín a majoránka – úplná klasika, u které jsme nečekali, že bude největší stálice. Pak je velký zájem o Garam Masalu, kurkumu a různé kořenící směsi. Z čajů je jednoznačným favoritem Modrý čaj – nejen pro svou chuť, ale i krásnou barvu. A pokud jde o bylinky, heřmánek patří mezi nejprodávanější.
.
Nečekané překážky
Jedním z nejtěžších momentů na začátku bylo zjistit, že jen otevřít krásný obchůdek nestačí. Musíte o sobě dát vědět – a to je někdy náročnější než samotné podnikání.
Velkou výzvou jsou také marketingová omezení. Například si nemůžeme dovolit ani reklamní stojan „Áčko“ před obchodem, protože jsme v památkové zóně. A to je pro mě trochu schizofrenní situace – jako obyvatelka Prahy 6 jsem ráda, že nepřeskakuju reklamní cedule, ale jako majitelka obchodu bych si ho samozřejmě přála.
.
Co mě na tom baví nejvíc
Nejraději mám momenty, kdy naše bylinky nebo směsi někomu skutečně pomohou. A těch příběhů je spousta.
Třeba pán, který dostal od švagrové k Vánocům bylinkový čaj na cévy, protože mu opuchaly nohy. Nevěřil, že by mohl fungovat, ale po nějaké době přišel nadšený – opuchání nohou přestalo.
A nejde jen o bylinky. Například naše Myslivecká směs – známá si do té doby nevěděla rady se zvěřinovým gulášem. S naší směsí je najednou za hvězdu.
Co mě občas odrazuje? Necitliví zákazníci. Naštěstí jich je jen pár, 99 % lidí, kteří k nám přijdou, jsou skvělí, a za to jsem vděčná.
.
Změnili se naši zákazníci?
Myslím, že se moc nezměnili. Stále k nám chodí lidé, kteří si potrpí na kvalitu a zajímají se o zdravější alternativy. Jen jsou dnes nuceni více šetřit, a to je znát.
.
A stálo to za to?
Ano. Každý okamžik, kdy vidím, že jsme někomu pomohli nebo že se k nám zákazníci rádi vracejí, mi potvrzuje, že tahle cesta měla a má smysl.